AlphaBlog

Skrýt reklamu
Tisk z AlphaBlog.wz.cz

Need for speed - Vzestup a pád?

Need for speed - Vzestup a pád?

(25.3.2008 - 14:18)

Kdysi velmi oblíbená hra, která nás mohla udělat pány těch nejnadupanějších kár světa oslavila v minulém roce už jedenáctého člena své velké rodiny. Je to sice trochu pozdě, ale zase jsme mohli za nějaký ten čas pořádně zhodnotit tuto sérii.

Především bych chtěl zdůraznit, že jde o arkádu, nikoli simulátor. Najdou se totiž mezi počítačovými hráči i tací, kteří chtějí NFS srovnávat například s Richard Burns rally nebo slavným a v mnoha ohledech nepřekonaným Colinem McRayem. Někdo si totiž může říct: ?No co, vždyť to sou furt jen auta.? Ale právě že nejsou. Tedy jsou, ale tak nějak na jiném principu. V Colinovi by jsme jistě nemohli projet 90° zatáčku rychlostí 150 Mph, smykem a ještě s nitrem. Stejně tak nikdo zřejmě nemá zájem tyto zatáčky projíždět padesátkou a ještě správně brzdit, aby náhodou trošku nepomačkal plech. To mi připomíná jeden z hlavních nedostatků většiny dílů NFS. Model poškození. Prakticky není možné auto rozbít, nebo aspoň trochu poničit. Je sice pravda, že v zatím posledním vydaném dílu - NFS - Pro street to možné je, ale jelikož jsem to nehrál, nemůžu to objektivně posoudit.

Ale abych nepsal jen samé zápory, v žádné jiné hře nemůžete jet tak rychle bez ohledu na vozidlo, jako v NFS II nebo III. Když se ve velmi špatné grafice a opravdu mizerným fyzikálním modelem proháníte v kadibudce nebo školním autobusu prérií, je to opravdu zážitek. Samozřejmě, že to není v základní nabídce, ale tyto starší díly byli ještě dost dobře cheatovatelné, takže proč ne. No ale to jen tak na okraj.

Hlavní devizou her Need for speed byly vždy licencované vozy. A ne zrovna málo. Jak utíkal čas, mělnilo se postupně herní prostředí a s ním také seznam vozů, ale nepamatuji si nikoho, který by si kdy nevybral. Ve starších dílech to byly především nesériově vyráběné vozy, prototypy nebo žihadla od značek jako Lotus, Ferrari a McLaren. Pak bylo NFS 5 zasvěceno jenom vozům značky Porsche, což bylo určitě dost zajímavé a originální. No a od v pořadí 7. dílu byly vozy upravitelné a závody přenesené do úplně jiného prostředí - do ulic, světa pouličních závodů a tzv. tuningu. Hra tak získala úplně nový rozměr, kde si můžeme naší káru vyzdobit novým spoilerem, litými koly či třeba metalízou. A samozřejmě se zde začal hojně využívat systém vstřikování směsi kyslíku a oxidu dusného do motoru za účelem rapidního nárůstu výkonu. Budeme tomu říkat zkráceně nitro. V prvním dílu z tohoto prostředí nazvaném Underground ho ještě moc nevyužijeme, protože se během závodu nedoplňujeme, ale to nám moc nevadí, protože tento díl je stejně plný novinek.

Za prvé - někam nám zmizeli policisté znepříjemňující většinu závodů, jak jsme je mohli vídat v 3. až 6. dílu. Z venkovské krajiny jsme se v závodech přemístili do města a závody jsou rozděleny podle typů na sprint, okruh nebo třeba tzv. drag. V této hře také poprvé okusíme krásy i strasti módu kariéry, o který se pokusili tvůrci už v dílu Hot Pursuit 2, leč tam jim to nějak moc nevyšlo. V tomto módu přijíždíte jako úplný zelenáč do města a postupně si získáváte respekt, peníze a tedy i nové vozy s novými možnostmi tuningu. Tento díl byl prostě převratný zřejmě po všech stránkách.

Need for Speed

A pak přišla opravdová bomba. Need for Speed - Underground II. Město se nám zvětšilo, zlepšila se grafika a nastartoval se nový příběh. Ale co to - hned na začátku se objevíme na silnici, ale závod nikde. V tomto, v pořadí už osmém dílu, konečně máme celé město pro sebe a opravdovou volnost pohybu. No, ze začátku můžeme brouzdat jen asi třetinou města a ostatní části se nám otevřou až postupem hry. Všude po městě jsou rozházeny obchůdky s náhradními díly rozděleny podle typů a samozřejmě prodejny automobilů, kde si můžeme bez problému koupit nový vůz. Těch tady můžeme vlastnit až 5 naráz, stačí když na to máme.

Pak byl nějaký ten pátek klid, každý fandy ?enefesek? pařil doma Undergroundy dvojku a každý byl happy. Ale pak přišla další bomba. Firma EA Games, která vydala všechny hry pod tímto názvem, oznámila brzké vydání nového dílu - Most wanted. A to byla teprve bomba! Zůstala většina kladů z předchozích 2 dílů (no, co si budeme povídat, i většina záporů). Ovšem mezi to kladné z této hry musím zařadit především návrat našich milých fízlů. Ano, máme je zase za zadkem a tentokrát jsou dotěrnější, než kdy dřív. Postupně, jak se propracováváte ?potravním řetězcem? se muži zákona ve svých kovových přibližovadlech zlepšují, stávají se rychlejšími, nerozbitnějšími a taktičtějšími. Naštěstí, jak jsem naznačil dříve, dají se policejní jednotky postupně likvidovat a vám se díky ?bezchybnému? systému poškození nic nestane. Další novinkou je tzv. speedbraker. Pomocí této funkce zpomalíte čas a auto se stane mnohem více ovladatelnějším. Spolu s nitrem tedy máte mocnou zbraň, kterou zdoláte každou nepředvídanou situaci na silnici nebo opravdu hnusně ostrou zatáčku. Snad jediné, co bych hře vytknul, je možnost tuningu, které značně pokulhává za starším bráchem. Jinak je to prostě skvělé. Po grafické stránce je to opravdu vymakané - zvláště všemožné odlesky nebo oslnění při vyjíždění z tunelu. Město je větší, příběh dost propracovaný a auta opravdu nádherná. A poldové fakt hnusní.

Jenže pak se sešel týden s týdnem, měsíc s měsícem a EA vydali opravdový rychlokvašek. NFS Carbon. Je to jenom jakási kopie Most wanted, zasazená do noci, nového města a nových vozů. Jinak, jak by řekl básník, je to na jedno kopyto. Dokonce se zde znovu objevuje postava seržanta Crosse, který nás dusil už v předchozím dílu. Je tady sice nějaký náznak příběhu, ale je to všechno zmatené, zkreslené a ještě nudnější, než časopis bulharských aerolinií. Co musím opravdu ocenit, je to, že auta jsou zde rozdělena do 3 skupin. V první najdete typické americké muscle-cars. Ke značkám jako Pontiac nebo Camaro nemusím jistě nic dodávat. V druhé skupině jsou auta exotičtějšího vzhledu, jako třeba Alfa Romeo a nakonec to jsou auta určená především pro tuning. V této hře se objevují také další inovace a to většinou bohužel bez oné legrace. Za prvé - máte parťáka, který s vámi jezdí závody a může vám během nic všemožně pomáhat od zastavení soupeře až po nalezení nejrychlejší cesty. Na tom, kterého partnera máte zrovna aktivního záleží taky možnosti vašeho tuningu (prostě jeden umí upravit kola, jinej je lepší na blaťáky). Ale po všem, co jsem zde napsal, mě opravdu nejvíc zklamala herní doba. Po opravdu úmorném shánění, insatlaci, nastavení a vůbec rozběhnutí hry na mém ne příliš novém PC jsem se ani nenadál a hru jsem dohrál. Opravdu - je to víkendovka. Maximálně 10 hodin, ne-li jen 5. Jak říkám, je to rychlokvašek.

O posledním dílu nemůžu nic moc napsat, protože kromě pár trailerů a záběrů ze hry jsem s ní ještě nepřišel do styku. Z toho mála, co jsem viděl můžu usoudit, že hra bude mimo město a závody budou organizovanější, možná až na profi úrovni. Auta bude možné rozbít a po grafické stránce to bude opravdu lahůdka. Bohužel, to si vybírá krutou daň na hardwaru počítače, takže si počkám, až budu mít novou mašinu, než si vůbec začnu pořizovat tuhle hru.

Takže, abychom si to zrekapitulovali. Jednička - nic moc Dvojka - skvělá zábava, 200km/h v kadibudce Hot pursuit - špatná grafika, ale přítomnost policie High stakes - nevýrazná Porsche - mírné poškození aut, nulová různorodost vozů Hot pursuit 2 - trojka v dobré grafice, opravdu hodně vozů Underground - tuning, skvělá grafika, poprvé nitro Underground 2 - volný pohyb městem, lepší jak sedmička Most wanted - lepší osmička, horší tuning Carbon - lepší grafika, složitější tuning a zamotaný příběh, krátký Pro street - co já vim?

K tomu všemu od šestého dílu opravdu nadupaný soundtrack a pokaždé lepší grafické zpracování než minule. Ale neupadá nám to tak nějak do průměru až podprůměru arkádovitých auto-závodů? No, třeba to zlepší dvanáctým dílem.

Need for Speed

Váňa


<< Zpět
Líbí se ti článek? Linkuj si!

Komentáře

K tomuto článku není žádný komentář.

Přidat komentář

Jméno:
Ochranný kód:
Ochranný kód - opište jej malými písmeny

Web je xHTML 1.0 Strict a CSS validní, optimální pro všechny prohlížeče, blog webu Alpha007.wz.cz, webmaster: Alpha007