AlphaBlog

Skrýt reklamu
Tisk z AlphaBlog.wz.cz

Pohled na hudbu

Pohled na hudbu

(4.3.2008 - 9:42)

Rozhodl jsem se napsat můj čistě subjektivní a neprofesionální pohled na hudbu. Jako první bych chtěl podotknout, že jsem zastáncem tzv. tvrdé-měkké hudby. To znamená, že mám rád především rock nebo metal, ale v jejich pomalé a baladické formě. Dále vnímám hudbu, nebo spíše nějakou konkrétní písničku jako celek. Nedělám to, jako někteří jiní posluchači, že zavrhnu píseň jen kvůli špatnému textu, nebo kvůli špatnému žánru. Skladba na mě musí zapůsobit a je jedno, jestli je to Jazz nebo Hip hop, pomalá nebo rychlá, o lásce nebo o smrti. Samozřejmě ale upřednostňuji písně (jak už jsem zmínil) baladické a s nějakou myšlenkou.

Když už se rozhodnu hodnotit nějakou píseň, postupuji asi takto. Nejprve je důležité, jestli je to skladba instrumentální nebo zpívaná.

Když je to instrumentálka, měla by být myšlenka vyjádřena hudbou a ne slovy. Což je těžké a ne každá hudební styl je toho schopen. Dále je důležité, zda je píseň hraná na jeden nástroj či více. Písně hrané na jeden nástroj jsou sice krásné, ale jednoduché a tudíž tam není tolik možností. Nejlepší nástroj na tento typ písně je klavír, jelikož hraje zároveň basovou linku i melodii. Ovšem neméně krásné jsou skladby hrané na kytaru, housle nebo harmoniku. U složitějších orchestrálních skladeb je sice více nástrojů, více možností ale také větší obtížnost sladění jednotlivých komponent. Je zde většinou několik hlasů, což je dobré a obohacuje to celou skladbu, ale skladatel si musí dát pozor, aby to nebylo přeplácané a nesrozumitelné.
U zpívaných skladeb zůstává ten samý problém, co u instrumentálek, a to počet nástrojů a hudební rozmanitost, ale řešíme to samé u počtu hlasů? Vlastně ani tak nezáleží, kolik jich tam je, ale hlavní je to, aby se nehádali.

Další hledisko je text. Text musí vyjadřovat nějakou myšlenku. Samozřejmě můžete do světa vypustit ?kýč jak bič, za který by se nemuseli kluci Nedvědi stydět?, ale věřím, že dnešní posluchači vyžadují něco víc. Bohužel máme i na dnešní scéně písně, kde text sestává ze 2 vět, které se neustále až do zblbnutí opakují. Jsou to především rádoby hudební počiny rádoby hudebních skupin jako Hárlej nebo Horký že slýže. Tyto rektální produkty showbyznysu ale neposlouchám a ani se jim nechci moc věnovat. K nejlepším textařům bych zařadil určitě Dana Landu, který na mě působí velmi zajímavým dojmem. Hluboké texty má taky například Marilyn Manson, či písně Metallicy. I když zrovna nehovím rapu, R?n?B a podobným stylům, i zde se najde pár kapel, či zpěváků ( dá-li se to tak říct), kteří mají své texty naplněny zvláštním nábojem a hloubkou. Ovšem vyznat se na dnešní scéně a najít v této hromadě smetí něco opravdu cenného je čím dál tím víc těžší.

Sóla. Především kytarová sóla jsou v písních obsaženy méně a méně. Dříve, ve starších rockových písních bylo pořádné sólo nepostradatelné. Dnes se od toho kdoví proč pomalu odvrací dost kapel i sólových zpěváků. No, u sólistů nikdy moc sól nebylo, jelikož oni psali písně pro sebe a hlavně pro interpretaci nějaké myšlenky. Ale u některých rockových či metalových kapel mi sóla vyloženě chybí. Já, jako kytarista a myslím, že i ostatní, kdo se zajímají o elektrickou kytaru či jen mají rádi její zvuk; my všichni máme prostě pořádné sólo rádi a rádi se je učíme zahrát nebo je aspoň posloucháme a přitom si představujeme, že stojíme na jevišti s překrásnou kytarou a hrajeme ty nádherné tóny.

Co by nemělo chybět ve správné kapele. No určitě bubny. Udávají rytmus a bez nich, to je jako rifle bez spodního prádla, nebo auto bez předního okna. Jde to sice nějak ?zflikovat?, ale není to ono. Po tom, co k nám nějak přestal chodit náš (teď už bývalý) bubeník na zkoušky, jsme se nějak nemohli hnout z místa a hraní nás nebavilo. Jak jsme ale na poslední zkoušku sehnali nového hráče na bubny, krásně jsme si zahráli. Takže to byly bubny. Co dál nesmí chybět, tak je dobrý hlas. My máme zpěvačku, ale já osobně mám radši mužský hlas v některých písních. Pája je ale skvělá a jsme všichni strašně rádi, že ji máme. Dále nesmí chybět basa. Vždycky jsem si, jako většina laiků myslel, že baskytara je úplně zbytečná. Ale ona nejen že udává tón a někdy i rytmus pro ostatní nástroje, ale také zní skoro pořád a vyplní taková ty prázdné chvilky při výměně složitějších akordů nebo při nějakých stopkách. No a nakonec, kytara. (Co bych to byl za kytaristu, kdybych ji sem nenapsal.) Já osobně bych těch kytar chtěl v kapele několik: Akustická rytmovka, elektrická rytmovka s nějakým distem a sólovka. Ovšem, toto složení by asi neladilo ke každé písni. Někde stačí akustika nebo dvě, někde jen krátké kytarové sólo, přičemž celou píseň hraje klavír. Určitě by ale kytara neměla chybět.

No, to je vše. To je můj pohled na hudbu. Je to strohé a možná nudné a určitě je toho ve mě víc, ale zatím jsem ve psaní začátečník, takže mi dejte čas. Na závěr bych jen chtěl poradit všem, co se u hudbu zatím jen teoreticky či nějak pasivně zajímají a mají nutkání nebo chuť tvořit nějak aktivně: Běžte do toho! Určitě. Já jsem na nic nikdy nehrál a přiznám se, že jsem ani netušil, jestli mám nějaký talent nebo schopnost se na něco naučit do té doby, než mě napadlo koupit si kytaru. Teď hraju už 2 roky a stále mě to strašně baví. Chtěl bych si časem pořídit i klávesy, ale zatím si vystačím s elektrickou kytarou. Takže se toho nebojte a kupte si tu kytaru, keyboard nebo já nevim na co chcete hrát a zkuste to. Při nejhorším, prodat se to dá vždycky. Já vám ale říkám, bude vás to bavit!

To jest můj pohled na nejkrásnější lidský vynález - hudbu.

Váňa


<< Zpět
Líbí se ti článek? Linkuj si!

Komentáře

K tomuto článku není žádný komentář.

Přidat komentář

Jméno:
Ochranný kód:
Ochranný kód - opište jej malými písmeny

Web je xHTML 1.0 Strict a CSS validní, optimální pro všechny prohlížeče, blog webu Alpha007.wz.cz, webmaster: Alpha007